Kerkgeschiedenis 12 &
Kerkgeschiedenis 12
APOLLOS EN DE APOSTOLISCHE SUCCESSIE
Wat is de apostolische successie? Als u dat eerst wilt weten ga dan naar:
https://www.ajb52.nl/apostolische-successie
Waar het mij nu omgaat is de roeping van Apollos
Ik begin met twee vertalingen.
Handelingen 18. Statenvertaling
[24] En een zeker Jood, met name Apollos, van geboorte iemand uit Alexandrië, een welsprekend man, kwam te Efeze, machtig zijnde in de Schriften. [25] Deze was in den weg des Heeren onderwezen; en vurig zijnde van geest, sprak hij en leerde naarstiglijk de zaken des Heeren, wetende alleenlijk den doop van Johannes. [26] En deze begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En als hem Aquila en Priscilla gehoord hadden, namen zij hem tot zich, en legden hem den weg Gods nauwkeuriger uit. [27] En als hij wilde naar Achaje reizen, de broeders, hem vermaand hebbende, schreven aan de discipelen, dat zij hem ontvangen zouden; welke, daar gekomen zijnde, heeft veel toegebracht aan degenen, die geloofden door de genade. [28] Want hij overtuigde de Joden met groten ernst in het openbaar, bewijzende door de Schriften, dat Jezus de Christus was.
Nieuwe Bijbel vertaling
[24] Intussen arriveerde er in Efeze een uit Alexandrië afkomstige Jood, die Apollos hete. Hij was een ontwikkeld man, die goed onderlegt was in de schriften. [25] Hij had onderricht gekregen in de weg van de HEER en verkondigde geestdriftig de leer over Jezus, die hij zorgvuldig uiteenzette, ook al was hij alleen bekend met de doop zoals Johannes die had verricht. [26] In de synagoge begon hij nu vrijmoedig het woord te voeren. Toen Priscilla en Aquila hem hoorden namen ze hem terzijde en legde hem nog preciezer uit wat de Weg van God inhield. [27] Toen hij naar Achaje wilde afreizen, moedigde de gemeenteleden hem aan en gaven hem een brief mee voor de leerlingen, met het verzoek hem gastvrij te ontvangen. Na zijn aankomst bleek hij door Gods genade een grote steun te zijn voor de gelovigen. [28] Want hij slaagde er in de Joden in het openbaar in het ongelijk te stellen door op grond van de schriften aan te tonen dat Jezus de Messias is.
Het verschil tussen deze twee vertalingen is volgens mij, dat de SV. Zegt dat er door zijn boodschap er vele bij kwamen die ook gingen geloven in Jezus als de Messias. Maar in de NBV lees ik dat hij voor de gelovige tot grote steun was door vanuit de Bijbel te laten zien dat Jezus de beloofde messias is, zonder dat er iets staat over mensen die zich bij de leerlingen aansloten.
Apollos is voor mij belangrijk om dat het wel lijkt alsof hij uit de lucht komt vallen. Uit niets blijkt dat hij door middel van de Apostolisch successie het evangelie is gaan verkondigen. Integendeel. Want als hij eerst door een apostel was onderwezen dan had hij geen onder wijs meer nodig van Priscilla en Aquila. Dus deze Apollos had niets te maken met de Apostolische Successie. Dit betekend dat mensen die zich daar op baseren geen Bijbelse onderbouwing hebben.
Mijn bronnen zijn:
1