Kerkgeschiedenis 32 7

Over de rustdag in de kerkgeschiedenis. Waarom werd dat de zondag? Wat leert de Bijbel over het verplicht houden van de Rustdag? Ben ik wel een christen als ik de rustdag niet vier?

Kerkgeschiedenis 32

Waar waren we gebleven.

Zondag/zaterdag Sabbat 2

Het ging over de rustdag in de kerkgeschiedenis. Over de kerk die op de eerste dag van de week samen kwam en over het vieren van de rustdag of het houden van de Sabbat. Waarbij Dr. Otto J. de Jong een verwijs tekst in zijn betoog had opgenomen. 

Handelingen 2:46 HSV.

En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;

Hier staat niets over de eerste dag van de week. Ik denk dat ik met dit onderwerp nog niet klaar ben en daarom ga ik nog even verder op dit thema Eigenlijk zoek ik altijd naar een aanwijzing binnen de Bijbel over dit onderwerp. Ik geloof namelijk met vele dat De Bijbel als uitgangspunt moet dienen bij het bepalen van ons doen en laten. Iemand zegt terecht dat de Heilige Geest daarbij niet gemist kan worden. Maar ik ga er van uit dat de leiding van de Heilige geest zal overeenstemmen met de inhoud van de Bijbel. Om dat de Bijbel immers geïnspireerd is door de heilige Geest. Overigens zou je daar ook een studie aan kunnen weiden als het gaat over de betrouwbaarheid van de Bijbel en hoe wij met het woord moeten omgaan. Maar het lijkt mij niet verstandig dat onderwerp door het onderwerp van de sabbat heen te gaan behandelen want als ik dat ga doen kan ik en misschien ook mijn lezer door het bos de bomen niet meer zien en dan gaan de dingen door elkaar lopen. Er zal ongetwijfeld een moment komen dat de betrouwbaarheid van de Heilige schrift in een van mijn studies aan de orde zal komen als ik tijd van leven heb. En gelukkig kunt u ook zelf onderzoek doen en bent u daarin van mij niet afhankelijk, bovendien zijn er ook andere die over deze onderwerpen geschreven hebben. Maar ik roep u op uw eindoordeel te laten afhangen van Woord en Geest. Ik heb nog een boek geraadpleegd over de vraag hoe de jonge kerk omging met de sabbat/zaterdag en met de later benoemde sabbat/zondag. Dat boek is 'Kerkgeschiedenis' van Drs. K Exalto. Ik geef van hem een citaat van blz. 18:

"Het gemeenteleven was eenvoudig. Men kwam vooral op zondag, die al vroeg als de Dag des Heere gevierd werd voor prediking en avondmaalsviering, bij elkaar. Aanvankelijk in de huizen van welgestelde gemeente leden. Aan de avondmaalsviering ging vaak een liefdemaal vooraf waar in de gaven van de rijken werden uitgedeeld aan de armen." Ook hier lees ik geen onderbouwing vanuit de Bijbel. Als het gaat over de zevende dag of de eerste dag van de week. Dus dan ga ik zelf maar op zoek. De enige tekst die volgens mij relevant kan zijn is dan:

Colossenzen 2:16-17 HSV.

[16] Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. [17] Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.

Ik stop steeds na vijfhonderd woorden. Maar ik denk dat er nog genoeg te onderzoeken is van uit de kerkgeschiedenis, over de vraag: Waarom is men ertoe overgegaan de eerste dag van de week als Sabbat aan te merken en welk Bijbels gebod gebied ons dat zo te doen? En waarom zijn christenen fout die de zondag als sabbat niet houden? 

Bronnen:

De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6

Kerkgeschiedenis door Drs. K. Exalto ISBN 90 239 0275 0 NUGI 631

https://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=sabbat&delen%5B%5D=2&in=v&orderBy=r&p=1