Kerkgeschiedenis 34.
Kerkgeschiedenis 34
Brood en wijn.
Ik ben er helaas niet bij geweest. Maar ik zou best eens een kijkje willen nemen in de christelijke samenkomsten zoals die in het begin van de kerkgeschiedenis zijn gehouden. Dan zou ik ook willen weten wat er door de tijden heen is veranderd in de manier van samen komen en waar om die veranderingen zijn doorgevoerd. In het beging schijnt de gemeenschappelijke maaltijd heel belangrijk te zijn geweest. Deze gemeenschappelijke maaltijd zou een vast onderdeel geweest zijn van de bijeenkomst. Het hoorde er gewoon bij. Men gaat er van uit dat er eerst gebeden werd, gezongen en daarna gelezen uit de Joodse Bijbel, zeg maar het oude testament. Deze schriftlezing(en) werden aangevuld met verkondiging of onderwijs. Volgens Dr. Otto J. de Jong, Hebben de christenen het een en ander overgenomen van de Synagoge. Dat zou natuurlijk heel goed kunnen om dat de eerste christenen Joden waren. De gemeenschappelijke maaltijd zou dan een voortzetting zijn van de gemeenschap met Christus. Dus dan begrijp ik dat men gemeenschap had met elkaar ook door middel van deze gezamenlijke maaltijd en door middel van het brood en de wijn, die speciaal gebruikt werden om het offer van christus te gedenken. Met daaraan verbonden de gedachte dat door middel van brood en wijn ook christus zelf aanwezig was. Het lijkt mij een moeilijke zaak om de gemeenschappelijke maaltijd voor de onderlinge gemeenschap te combineren met de viering van het heilig avondmaal. Misschien zit het grote gevaar wel in de aanwezigheid van Christus in brood en wijn. Als Ik het zeggen mag dan geloof ik dat wij het avondmaal zo mogen vieren. Dat zoals Jezus het brood brak zijn lichaam ook verbroken is voor onze zonden en zo als de wijn werd uitgegoten in de drinkbeker het bloed van Jezus werd uitgegoten voor onze zonden. De vraag is of het brood echt het lichaam van Christus is en of de wijn echt het bloed van Jezus is. Mijn antwoord is, nee. Maar het brood en het de wijn beelden het lichaam en het bloed van Christus wel uit. Zijn er een symbolische afbeelding van. Ik heb in mijn gebed gevraagd of de Heere mij wil duidelijk maken of de Heer Jezus tijdens het avondmaal aanwezig is bij de gelovigen in brood en wijn? En toen kwam de tekst, Mattheüs 18:20.
Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.
Daar zegt de schrift niet dat Jezus aanwezig zal zijn in brood en wijn maar Hij zegt dat Hij aanwezig zal zijn als wij in zijn naam bijeen gekomen zijn.
Het zou makkelijk zij als wij de naam van Jezus overal op zouden kunnen plakken en dan kunnen zeggen dat Hij erbij betrokken is. Maar ik denk dat het zo niet werkt. In Zijn naam bijeen zijn betekent onder zijn gezag. Dan is het dus nodig dat wij aan hem onderworpen zijn. Daar waar Jezus de baas is, daar waar Jezus de dienst uit maakt is hij aanwezig En dat kan allen door woord en Geest. Dat kan dus niet zonder de Heilige Geest. Jezus is de koning van ons hart. Hij woont in ons door Zijn Geest. Dus dat betekent, dat het ook mogelijk is, dat wij met brood en wijn, maar zonder Jezus samenkomen. En dat Hij er dan niet bij betrokken is.
Mijn bron:
De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong
ISBN 90266 0617 6