Kerkgeschiedenis 9 &

Eenheid

Kerkgeschiedenis 9

Christelijke eenheid in de kerkgeschiedenis.

Ik geef een citaat van Otto J. de Jong: De eenheid ligt alleen in de Heer (Jezus) en niet in enig opgelegd voorschrift. De heiligheid is enkel gave van Gods genade, en niet het product van mensen. Katholiek is de Kerk louter door het geloof, en niet door binding aan een bepaald stelsel. Het Apostolisch karakter berust uitsluitend op de Heilige Schrift, en niet door het eeuwenlang overdragen van bevoegdheden door een bevoorrechte groep. einde citaat.

Ik gaf u dit citaat om dat ik het zelf niet beter kan zeggen. Otto j. de Jong begint dit citaat met "de eenheid". Als ik aan de eenheid denk dan spreek ik liever niet over de christelijke eenheid maar over de eenheid in Christus. U denkt, 'wat is het verschil'. Het verschil is volgens mij dat wij als godsdienstige mensen door de eeuwen heen geprobeerd hebben om die eenheid te bewerken, wat overigens  nog nooit gelukt is. Maar als wij, individueel door genade één zijn geworden met Christus dan zijn we ook, als vanzelf, één met elkaar.

Johannes 15:1-8

[1] Ik ben de ware wijnstok. en mijn vader is de landman. [2] Alle rank die in Mij geen vrucht draagt, die neemt hij weg; en alle die vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat ze meer vrucht dragen. [3] Jullie zijn nu rein om het woord dat ik tot u gesproken heb. [4] Blijf in Mij, en ik in u. Net zo als de rank geen vrucht kan dragen van uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in de wijnstok blijft. [5] Ik ben de wijnstok en jullie bent de ranken, die in Mij blijft en Ik in hem die draagt veel vrucht; want zonder mij kunt u niets doen. [6] Als iemand in mij niet blijft die is buiten geworpen net als bij een rank, en is verdord; en men vergaderd deze en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. [7] Indien gij in mij blijf en mijn woorden in u blijven, zo wat u wilt, zult u vragen en het zal gebeuren. [8] Hierin is mijn vader geëerd, dat u veel vrucht draagt; en u zult Mijn discipelen zijn.

Zie hier de eenheid door de verbondenheid met Christus. Geen theoretische verbondenheid naar de leer maar een levende band met Christus door de Heilige Geest. Heeft u de belofte van gebedsverhoring goed gelezen? 

Het geloof wat bestaat in verbondenheid met Christus is ook terug te vinden in de ware leer. Maar dat moet dan wel de Leer van de door Jezus zelf uitgekozen apostelen zijn. Als wij blijven bij het onderwijs van die apostelen dan hebben we verder geen leer of theologisch systeem nodig om op Gods weg te blijven. We zien helaas dat al van af het begin na de apostelen er afwijkingen ontstaan in een theologie die zich steeds veder ontwikkeld. Waarom die ontwikkeling? Als we beginnen bij de profeten van het Oude Testament en we gaan verder met het onderwijs van Jezus Christus en Zijn apostelen. Wat willen wij dan nog meer? Kerkvaders en theologen uit allerlei richtingen en tijden zijn met elkaar in discussie geraakt over de betekenis van de Bijbel, en die discussie gaat nog steeds door. Daar komen al tijden allerlei theologische conclusies uit voort, en ik vraag u; levert dat een beter onderwijs op dan de oorspronkelijke leer van Jezus en zijn apostelen? Je moet maar lef hebben om dat te verkondigen. Oké, ik geef toe dat ik niet altijd alles begrijp wat de Schrift ons leert. Ik begrijp niet alles maar ik geloof wel alles! Naar de mate dat er groei mag zijn zullen wij ook meer gaan begrijpen van dat wat God in Zijn woord aan ons te zeggen heeft. Yeshua/Jezus heeft trouwens een prachtige belofte voor ons.   

Johannes 14:26

Maar de trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren, en zal u in herinnering brengen alles wat ik u gezegd heb. 

Mijn bronnen zijn:

Geschiedenis der kerk door Dr. Otto J. de Jong   ISBN 90266 0617 6  

De Bijbel met uitleg van de Statenvertaling

De NBV. Nieuwe Bijbelvertaling. 

2+f+x