Marc Pieren  pieren.marc@pandora.be 

Reactie op het stukje "Wat moet ik doen" van DR. Otto j. de Jong.
Naar mijn mening trekt DR. Otto j. de Jong de verkeerde conclusie. Begrijpt hij voldoende wat de identiteit is van iemand die zich bekeerd heeft tot God???
Daardoor wordt men vereenzelvigd met de Messias, in de Messias BEN en BLIJF je een NIEUWE SCHEPPING, ondanks indien men nog toegeeft aan het verderfelijk denken dat nog in je aan de zonden verkocht vergankelijk lichaam huist!!!
DAAROM dat Paulus heel duidelijk wijst op het feit dat als hij doet wat hij eigenlijk niet wil, dit niet hijzelf is die dat doet, maar de zonde in hem. Dus, als we de zonde begaan die in onze leden woont, zijn we dan nog steeds zondaars?
Het antwoord is een volmondig NEEN!!!
Waarom is het nee? Het antwoord staat in Kolossenzen 2:11-13, waar Paulus schrijft aan de gelovigen in Kolosse:
In Hem bent u ook besneden, niet door mensenhanden, maar met de besnijdenis van de Messias; door alles wat aards in u is af te leggen. Toen u gedoopt werd bent u immers met Hem begraven, en met Hem bent u ook tot leven gewekt, doordat u gelooft in de kracht van de God die Hem uit de dood heeft opgewekt. U was dood door uw zonden en door uw onbesneden staat, maar God heeft u samen met de Messias levend gemaakt toen Hij ons al onze zonden kwijtschold.

De sleutelzin in deze passage is: "Je bent besneden." Paulus heeft het niet over fysieke besnijdenis. Hij zegt dit specifiek wanneer hij over de besnijdenis spreekt als de besnijdenis die "zonder handen is uitgevoerd."

Om de glorie van de nieuwe schepping te openbaren, snijdt God het vlees weg; het maakt niet langer deel uit van wie we zijn. De zonde zit in het vlees. Daarom zijn we in de Messias niet alleen dood voor de zonde, en heeft de Messias die niet alleen weggenomen, maar is het vlees ook niet langer aan ons gehecht.
Als gevolg hiervan kan Paulus eerlijk zeggen: "Ik ben niet langer degene die zondigt, maar de zonde die in mijn leden woont." De zonde die eens van ons was, is van ons besneden. Wij nemen de verantwoordelijkheid voor het missen van het doel of het overtreden ervan. Maar we zijn er geen eigenaars van, alsof het deel uitmaakt van onze nieuwe scheppingsidentiteit.
DAAROM ook dat Paulus schreef dat je je denken moet vullen met wat van boven is, met wat van God komt. Hierdoor zal je denken worden hernieuwd, conform het denken van de Messias. Vanuit ons besef van onze identiteit in de Messias, en mede door de gave van de heilige geest, zijn we in staat om ons denken te vernieuwen, en gaandeweg steeds meer te wandelen zoals de Messias wandelde.
Paulus beschreef geen hopeloze toestand, hij beschreef het verschil van onze zondige toestand en onze nieuwe toestand in de Messias. We waren levende doden door de zonde, maar in de Messias een nieuwe schepping, dood voor de zonde maar levend in Hem. Hij beschreef tevens hoe onze oude denkpatronen ons nog parten spelen, maar dat we daar niet onder gebukt moeten gaan, maar we ons denken moeten vernieuwen conform het denken van de Messias.
Mvg, Marc Pieren


Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.

AJB. Dit was dus de tekst die ik gebruikte voor een bericht op Facebook. En deze woorden werden aangevuld door het volgende:

Vanavond speelt Oranje, het Nederlands voetbalelftal. En ik ben een liefhebber. Maar wat moet ik dan met: Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.  

En toen kwam er tweemaal een reactie op Facebook.

Petra Plantinga

Ben je ook blij met je schoenen? Je kapper, je koffie, je bed? Muziek, wasmachine, zondagse wandeling, uit eten, etc. etc. Als je deze dingen waardeert dat kan dan ook niet?

AJB. Ik las deze Bijbeltekst onder het genot van een bak koffie.

Petra Plantinga

Ik denk dat je altijd mag genieten en het leven zoals het gaat. We moeten geld verdienen, voor onze kinderen en ouders zorgen, onze gezondheid bewaken, rust zoeken, inspanning en uitdagingen. Lachen en huilen. Alles zoals God ons heeft gemaakt. Met ons verstand en met onze emoties. Soms merk je dat iets zoals in de tekst staat je hindert, dat je een aards gebeuren leuker of gemakkelijker vindt dan het leven met Hem. Soms zit je in een situatie waarin je moet kiezen. Ik heb lang gedacht dat mijn gezondheid, het leven van mijn kinderen, mijn werk en mijn relatie gewoon waren. Tot je het verliest en dan mag je emoties ervaren. Maar je mag ook jezelf aanmoedigen. Gesteund en niet gepusht door christenen en dan weet je pas echt wat belangrijk is. Ook als je werk verliest, je kind, je gezondheid en alle aardse zaken waar het echt om gaat! Dat is een traject maar dan kan je in sommige aardse zaken zeggen waar je echt voor leeft. Ik heb dat op een aantal gebieden mogen leren. En zolang ik leef heb ik dus tijd om te leren en te veranderen. Tot nu beperkt koffie me niet of voetbalwedstrijd. Als ik voor iemand mag zorgen en Nederland moet spelen dan ben ik niet boos of opstandig als ik eerst mijn werkzaamheden voor die ander wil afmaken. Zodra iets hier je voor een dilemma stelt kun je er als een waardevolle missie mee aan de slag! Het leven met Hem is een avontuur

AJB. Nu begrijp ik u beter. Zoals gezegd hoop ik op https://www.ajb52.nl/ meer op deze Bijbeltekst in te gaan. Niet om dat ik alles weet maar om hem meer te bestuderen. Dank voor u reactie.