Kerkgeschiedenis 35 &

Kerkgeschiedenis 35. 

Omdat we nog even verdergaan met de bestudering van het Heilig Avondmaal zo als dat gevierd werd in het begin van de kerkgeschiedenis leek het mij goed het onderwijs van de apostel Paulus erbij te halen. 

1 Korintiërs 11:23-26 HSV.

23 Want ik heb van de Heere ontvangen, wat ik u ook heb overgeleverd dat de Heere Jezus in de nacht waarin Hij werd verraden, brood nam, 24 en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. 25 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker, na het gebruiken van de maaltijd, en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe testament in Mijn bloed. Doe dat, zo dikwijls als u die drinkt, tot Mijn gedachtenis. 26Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, verkondig de dood van de Heere totdat Hij komt.
U zou ook kunnen lezen in: Mattheüs 26:26- 29, Marcus14:22-25, Lucas 22:14-20.

Ondertussen is er het een en ander gebeurt in de voortgang van de kerkgeschiedenis waardoor katholieken en Protestanten samen geen avondmaal meer kunnen vieren om dat het nu over twee verschillende vieringen gaat, alle twee wel gebaseerd op de zelfde gebeurtenis maar ondertussen met een verschillende betekenis. Ik citeer:

‘Deze tekst is ontleend aan www.heidelbergse-catechismus.nl’

Het avondmaal verzekert aan ons: dat al onze zonden vergeven zijn, door het eenmalige offer van Jezus Christus aan het kruis. Dat wij door de Heilige Geest worden opgenomen in het lichaam van Christus. Hij is als mens nu niet meer op de aarde, maar Hij zit aan de rechterhand van Zijn Vader en op die plek mogen wij Hem aanbidden. 

De mis van de Rooms-Katholieke kerk 'verzekert' ons van andere dingen: dat mensen die al gestorven zijn én die nu leven, niet door het lijden van Christus vergeving van hun zonden hebben, behalve als Christus dagelijks voor hen wordt geofferd door de Rooms-Katholieke priesters bij de mis. Dat Christus lichamelijk aanwezig is in het brood en wijn. Die veranderen dus in het lichaam en bloed van Christus. Hij moet daarom aanbeden worden in het brood en de wijn. De Rooms-Katholieke mis is hierdoor een ontkenning van het eenmalige offer en lijden van Jezus Christus en daarom afgoderij. 

Ik geef een citaat van een katholiek die een vraag stelt op refoweb.

https://www.refoweb.nl/ 

Meedoen aan het Heilig Avondmaal is voor mij geen optie. Dit wordt gezien als een doodzonde. Dan mag ik niet meer meedoen met de eucharistie voordat ik gebiecht heb bij de pastoor. 

Zoals gezegd is een en ander behoorlijk uit elkaar gegroeid. Het lijkt mij goed om bij het begin te beginnen en daarbij te blijven. Als ik veilig wil geloven en mijn geloof wil baseren op de betrouwbare woorden van Jezus en zijn apostelen dan lijkt mij dat voldoende. Het zou kunnen zijn dat ik dan niet alles begrijp van de betekenis van het avondmaal. Maar ik hoeft niet alles te begrijpen om het ook te kunnen geloven. En als ik in inzicht te kort kom dan is het goed om daarvoor te bidden.