kerkgeschiedenis 22 &

Het is de vraag of je de wet kunt handhaven en het evangelie zijn volle gewicht kan toekennen.

Kerkgeschiedenis 22

Ik begin met een citaat van Dr. Otto j. de Jong "De eerste Joodse christenen in Jeruzalem hielden zich stipt aan de wetsvoorschriften." Hij komt met deze zin als hij iets wil schrijven over de geschiedenis van de eerste christenen. En dan begint hij over de eerste conflicten onder hen. Verschil van mening over het houden van de wet. Dit is op zichzelf geen leuk onderwerp om over te beginnen maar het hoort wel bij de kerkgeschiedenis. Persoonlijk weet ik niet of ik het helemaal met hem eens moet zijn. Ik twijfel of de eerste christenen werkelijk zo enorm trouw waren aan de wet zoals die via Mozes gekomen was. Wij weten dat sommige Joden die erg gesteld waren op het houden van de wet, ook tot het geloof in Jezus waren overgegaan. Begrijpelijk dat zij er moeite mee hadden om al die wetsvoorschriften nu aan de kant te zetten. Ook vandaag zijn er nog discipelen die het houden van bepaalde voorschriften uit de wet van Mozes willen handhaven. Zoals bijvoorbeeld het vieren van de Sabbat op zaterdag en het houden van de voorgeschreven feesten. Het verschil van inzicht heeft ook te maken met de interpretatie van Gods Bijbelwoord. Ik noem een tekst die wij verschillend zouden kunnen interpreteren:

Galaten 3:24.  

Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.

Deze tekst wordt verschillend uitgelegd. In de traditionele reformatorische kerken is de uitleg ongeveer als volgt:

De wet verteld ons hoe wij moeten leven om aanvaardbaar te zijn voor God. Maar aangezien geen mens die wet volledig kan houden komen wij in de problemen om dat we vanwege onze zonden in aanmerking komen voor het eeuwig oordeel. Dan kunnen wij de toevlucht nemen tot Jezus die voor ons de straf heeft gedragen en ons reinigt van alle zonden door Zijn bloed. Kortom de wet en onze pogingen om naar de eis van die wet te leven laten ons zien dat wij Christus nodig hebben om door het geloof zalig te worden.

Kun je gelaten 3:24 ook nog anders uitleggen? Ja dat kan als volgt: De wet was een middel in Gods hand om het volk van Israël in het gareel te houden tot aan de komst van de Messias.

Ik realiseer mij dat beide mogelijkheden van toepassing kunnen zijn. Maar het moet uiteindelijk altijd uitmonden in het geloof van Jezus. Een voorbeeld zonder de wet maar wel door het geloof. 

Mattheus 15:28

Toen antwoorde Jezus en zij tot haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter werd gezond vanaf die zelfde tijd.

Het gaat hier over een Kananése vrouw. Zij had niets met Gods heilige wet. zij werd dan ook niet geholpen door de wet maar door haar geloof.

Neem ook:

Mattheus 8:10

Jezus nu, dit horende, heeft Zich verwonderd, en zei tot degenen, die Hem volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.

En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven, (Galaten 3:11) 'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roemen, (Efeze. 2:8,9). Maar omdat wij weten dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken van de wet, maar uit het geloof van Jezus Christus, zo geloven wij ook in Christus Jezus op dat wij gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet vanwege de werken van de wet, omdat door de werken van de wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. (Galaten 2:16)

Mijn bronnen:

De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6

Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling.

1