Kerkgeschiedenis 25 &
Wat zijnde ontwikkelingen in het Christendom na het tijdperk van de apostelen.
Kerkgeschiedenis 25
Na de apostelen.
Toen de tempel was vernietigd verloor de synagoge aan invloed. Maar de kerk bleef groeien alleen zonder noemenswaardige toevoer van bekeerde Joden. Veel van de groei van het christendom is buitenbeeld gebleven. De meeste kennis van de groeiende kerk is in de geschiedschrijving terecht gekomen voor zover zij plaatsvond rond het gebied van de middellandse zee. Er ontstonden diverse kleine geloofsgemeenschappen in de steden van klein Azië, Griekeland, Italië en daarna wordt de groei van de kerk volgens de geschiedschrijving in de richting van het westen voortgezet. Over het algemeen werden voor al de bevolkingen van de steden geconfronteerd met het evangelie. Er was geen planbureau wat de richting aangaf voor het zendingswerk. De gelovige maakte overal waar zij zich vestigde of tijdelijk verbleven reclame voor het evangelie. De grote geloofsgemeenschap van Rome kreeg bij de geschiedschrijving de meeste aandacht. Vermoedelijk stierven zowel Petrus als Paulus te Rome de marteldood. Hoewel de christenen zich ervan bewust waren dat zij een kleine minderheid vormde binnen het grote Romeinse rijk waren zij ervan overtuigd dat hun God en Heer grote plannen had met het evangelie. Nu de meerderheid van de Joden Jezus als messias bleven afwijzen, begon men ik de kerk steeds meer Bijbelteksten die voor Israël bedoeld waren op zichzelf toe te passen. Zij zagen zichzelf steeds meer als het geestelijke Israël. Dan zijn er natuurlijk altijd fijnproevers die dit verwerpelijk vinden en omschrijven als de vervangingstheologie. Maar ik heb een vraag: Waar zijn de vervangingstheologen? Persoonlijk heb ik ze nog nooit ontmoet. Oké, Israël is de kerk niet en de kerk is Israël niet. Israël heeft Jezus nodig en de kerk heeft Yeshua nodig. Pas als we Jezus gaan vervangen voor iets of iemand anders dan is er sprake van een vervangingstheologie.
Handelingen 4:12
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Daarnaast zou ik aandacht willen vragen voor het volgende:
Efeze 2:11-14.
[11] Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen2:11 onbesnedene - Letterlijk: voorhuid. Genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, [12] dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld. [13] Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. [14] Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/efeze/2
Toen de apostelen overleden waren kwamen de ambten meer naar voren. In het jaar 96 schreef bisschop Clemens uit Rome in een brief aan de gemeente van Korinthe dat de apostelen de ambten van opzieners en diakenen hadden ingesteld en daar mee zo hadden bepaald hoe de gemeente plaatselijk georganiseerd moest worden. Maar omdat de plaatselijke opzieners het niet altijd eens konden worden met elkaar kwam steeds meer de ene bisschop in beeld die de plaatselijke gemeente ging leiden. Hier zien we toch wel een duidelijke verandering ten opzichte van de Bijbelse praktijk, waarbij de Heilige Geest de richting bepaalde.
Handelingen 13:2 HSV.
En terwijl zij de Heere dienden en vastten, zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij zowel Barnabas als Saul af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb.
Mijn bron:
De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6