Kerkgeschiedenis 23 &
Waar is de invloed van de Joodse Discipelen gebleven in het begin van de kerkgeschiedenis. plotseling lees je niets meer van hen.
Kerkgeschiedenis 23
Waar is de invloed van het Joodse christendom gebleven? Volgens sommige is het verkeerd om te spreken van een Joods christendom. Zij vinden het woord Christus verwerpelijk. Hoewel ze Yeshua die bij de meeste van ons bekend is als Jezus wel zien als de Messias. En als je daar onderzoek naar doet, dan blijkt dat de betekenis van Messias en Christus toch de zelfde is. Beide worden vertaald met gezalfde. [Lees 1 koningen 19:15-26 over zalving] Maar als ik dan niet mag spreken over het Joodse christendom hoe zal ik deze groep joodse gelovige dan noemen. Joodse volgelingen van Yeshua. Dat is een mond vol. Dus voor dit onderwerp spreek ik dan over Joodse discipelen. Dan blijf ik het dichtst bij de Bijbel en ik beledig daar niemand mee. Als je oppervlakkig naar de kerkgeschiedenis kijkt dan lijkt het erop dat zij min of meer plotseling uit de geschiedenis verdwenen. Eerst hebben de heidense discipelen de gemeente in Jeruzalem gezien als de moedergemeente. Maar in het jaar 62 werd de leider van die gemeente in Jeruzalem, Jacobus gedood door steniging. En daarna tijdens de Joodse opstand volgt spoedig de val van Jeruzalem. Dan is het Jodendom zijn tempel kwijt. En de Joodse discipelen missen hun centrale plaats van uit Jeruzalem. In de zogenaamde christelijke kerk heeft men niet zijn best gedaan de Joden erbij te houden. Dit mag blijken uit de veranderingen die men heeft doorgevoerd in de zogenaamde christelijke kalender. Wat dan opvalt is dat de sabbat een dag later wordt gehouden dan in de Bijbel staat aangegeven en dat het christelijke paasveest ook meestal op een andere datum gehouden wordt dan het Joodse paasfeest. Polycarpus was de bisschop van Smyrna die leefde tussen 80 en 168 en bezwaar gemaakt heeft tegen de verandering van de datum voor het paasfeest. Het argument om de sabbat op een andere dag te gaan vieren is gevonden in de opstandingsdag. Jezus is op de eerste dag van de week uit de dood opgestaan. Dat is de dag van overwinning en dan moeten wij op die dag de sabbat vieren, volgens de meeste christenen. Dat is leuk bedacht en ik persoonlijk maak geen bezwaar. Maar de eerste dag is niet de zevende dag, zoals de sabbat door God is ingesteld. Boze tongen beweren dat men door deze veranderingen geprobeerd heeft de invloed van de Joden op de gang van zaken in de kerk terug te dringen. Het feit is dat daar waar de kerk bestond uit joodse en heidense discipelen er na verloop van tijd geen Joden meer lijken te zijn binnen de christelijke gemeenschap. Misschien dat sommige van hen zich door gemende huwelijken vermengd hebben met de Heidenen. Misschien vindt u het woord heidenen verwarrend want het gaat hier immers om gelovigen. Maar oorspronkelijk betekend 'heidenen' gewoon 'niet Joden.' Dus goed beschouwd ben ik een gelovige heiden. Deze ontwikkeling waar bij de Joden ogenschijnlijk uit de kerk verdwenen zijn is in tegenspraak met wat de Heer Jezus gezegd heeft toen hij alleen nog maar Joodse discipelen had.
Johannes 10:16
Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder.
In de praktijk lijkt het erop alsof de oorspronkelijke kudde uit de schaapskooi verdwenen is en de tweede kudde hun plaats heeft ingenomen. Uit eindelijk zullen de oorspronkelijke schapen uit de eerste kudden weer terugkeren in de schaapskooi en dominant aanwezig zijn.
Mijn bronnen:
De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6
Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling.
https://www.harmenjansen.nl/?p=1611