Kerkgeschiedenis 14 &

Kerkgeschiedenis 14

Karel Bart zij dat de geschiedenis van de Kerk onderdeel uitmaakt van de wereldgeschiedenis. Een deel van die wereldgeschiedenis zou beïnvloed zijn door de boodschap van de Bijbel. Persoonlijk geloof ik dat de invloed van de Bijbel op de wereldgeschiedenis zeer beperkt is gebleven. Maar er is zeker spraken van beïnvloeding van de geschiedenis door het zogenaamde christendom. Maar dat is geenszins te vergelijken met de invloed van het evangelie of de Boodschap van de Bijbel in zijn geheel op de wereldgeschiedenis. Als u het mij vraagt dan is het christendom wel beïnvloed door de Bijbel maar om dat de godsdienstige mensen en hun organisaties, in leer en leven flinke afwijkingen vertonen met betrekking tot dat wat de Bijbel zegt, kun je niet zeggen dat de Bijbelse boodschap onze geschiedenis sterk heeft beïnvloed. Neem bijvoorbeeld de Kruistochten. Nergens lezen wij dat God aan de discipelen van Jezus de opdracht gaf de wereld voor hem te winnen met geweld. Mede daardoor is die langdurige operatie ook mislukt. Wat was ook al weer de opdracht?

Het evangelie naar Mattheüs 28:19-20 NBG51    

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Je kunt ook proberen om de geschiedenis van de kerk te zien als de geschiedenis van de uitleg van de Bijbel, of de kerkgeschiedenis dan helemaal een helderbeeld geeft weet ik nog niet maar dat is wel mijn benadering om uit te vinden hoe bepaalde conclusies van de theologie te begrijpen in hun ontstaansgeschiedenis. Als dat lukt dan ontmoet ik, door het lezen van het boek wat geschreven is door DR. Otto J. de Jong, De mensen en de theologen met hun ontwikkelingen. 

De discipelen hadden dus een opdracht: zij waren geroepen om alle volken tot leerlingen te maken van Christus. Maar als de christelijke kerk zo verdeeld is zoals wij nu weten. Dan kan zij onmogelijk alle volkeren tot zijn discipelen maken en als dat wel zou lukken dan levert dat veel verdeeldheid op.

Eenheid Johannes 17:21 HSV

Opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.

De eenheid van de gemeente is natuurlijk noodzakelijk. Want een verdeeld lichaam van christus kan niet bestaan. Ook met het doel dat de wereld daardoor tot geloof kan komen. Ik denk dat die eenheid pas tot stand komt in de periode van duizend jaar als de duivel gebonden is en als Israël het voertouw zal nemen bij de wereldwijde verkondiging van het evangelie.  

De Openbaring van Johannes 20. Het duizendjarig rijk

[1] En ik zag een engel nederdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote keten in zijn hand; [2] en hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en hij bond hem duizend jaren, [3] en hij wierp hem in de afgrond en sloot en verzegelde die boven hem, opdat hij de volkeren niet meer zou verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd waren; daarna moet hij voor een korte tijd worden losgelaten.

Mijn bronnen zijn:

Geschiedenis der kerk ISBN 90266 0617 6

Staten Vertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling.

https://www.bible.com/nl/bible/328/MAT.28.19-20.nbg51

https://www.bible.com/nl/bible/328/REV.20.nbg51