Kerkgeschiedenis 30 &

In het begin van de kerkgeschiedenis ontwikkeld zich een bepaalde vorm van eredienst. Als we in het Nieuwe testament zoeken naar de 'eredienst' dan gaat het niet inde eerste plaats over de kerkdienst.  

Kerkgeschiedenis 30

De eredienst

In het boek van Dr. Otto J. de Jong met de titel "Geschiedenis der kerk", zag ik ook een hoofdstuk over de eredienst. Misschien moeten wij toch eens nadenken over het woord eredienst. Wat bedoelen we als we het hebben over de Joodse en Christelijke eredienst? In de Bijbel heb ik via de Concordantie van de Statenvertaling tevergeefs gezocht naar het woord 'eredienst'. Tot dat ik moest denken aan:

Romeinen 12:1. In twee vertalingen. 

Statenvertaling: Ik bid u dan, broeders, door de ontferming Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehaaglijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

Nieuwe Bijbelvertaling: Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, Heiligen God welgevallig offer  in zijn dienst te stellen. Dat is de ware eredienst. Die van u wordt gevraagd. 

Er is natuurlijk wel een verschil tussen deze twee vertalingen. Waar de Statenvertaling spreekt over uw lichamen spreekt de Nieuwe Bijbelvertaling over u zelf. Als ik het goed begrijp dan komt het hierop neer dat ik aanwezig ben in mijn lichaam. Dus mijn lichaam dat ben ik zelf, dat is mijn natuurlijk leven. Zo ben ik geboren en als er niets veranderd dan ga ik ook, na verloop van tijd, zo weer dood. Dan ga ik dood als een natuurlijke mens. Wat moet ik nu opofferen mijn lichaam of mijzelf? Of is dat allebei het zelfde? 

Ik hoop dat ik het niet te moeilijk maak. Maar wat denkt u in dit verband van de wedergeboorten. De wedergeboorte zoals beschreven in Johannes 3:1-21. Ik geef u een Bijbelvers en als u zich meer wil verdiepen dan moet u het hele stuk lezen.

Johannes 3:3 HSV.

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.

Als wij opnieuw geboren zijn dan hebben wij afscheid genomen van ons oude natuurlijke leven. Dat is het leven wat wij moeten opofferen. Dat is wat de Statenvertaling hier omschrijft als het offeren van het lichaam, en wat de Nieuwe Bijbelvertaling Omschrijft als 'u zelf'. Zo dat u uzelf opoffert. Dat is je zelf wegcijferen, Niet meer voor jezelf leven, maar voor God, of Het vlees met zijn hartstochten kruisigen, zoals het elders wordt genoemd. Zo als Jezus dat tegen de vader zij, als Hij zegt: Niet mijn wil maar uw wil geschiede. Zo als Hij gebeden heeft in de hof van Getsemane. In het boek van Dr. Otto J. de Jong over de geschiedenis der kerk, gaat het bij het begrip eredienst over de kerkdienst. Ik heb het woord 'eredienst', eenmaal gevonden in het nieuwe testament. En dan gaat het over veelmeer dan alleen de christelijke samenkomst.

Dr. Otto J. de Jong gaat ervan uit dat de jonge kerk die voor het eerst onder leiding van de bisschoppen functioneerde, de orde van dienst zoals die tijdens de kerkdiensten gevolgd werd hebben vormgegeven. Waarbij zij zich hebben laten inspireren door de tempeldienst en dat wat gebruikelijk was in de synagoge. Met als nieuw element de gemeenschappelijke maaltijd en de viering van het Heilig Avondmaal. Zoals eerder door mij betoogt, heerst er bij mij het gevoel dat bij de komst van de bisschoppen de leiding van de heilige Geest nagenoeg niet meer functioneerde. Hoe moet de christelijke gemeenschap dan geleid worden. Zij moeten geleid worden door Woord en Geest. Waar bij de ambtsdragers dienstdoen als dienaars van Woord, Geest en de Gemeenschap. In die volgorde.   

Mijn bronnen zijn: 

De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6

De Statenvertaling de Herzienestatenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling         

2