Kerkgeschiedenis 29 &

Zo moet ik opnieuw vaststellen dat de gaven van de Heilige Geest in de traditionele kerken niet meer functioneren. Natuurlijk zijn er ook de zogenaamde charismatische christenen. Maar wat zien we daar?

Kerkgeschiedenis 29

Volgens Dr. Otto J.de Jong zijn de ambten door de komst van de bisschoppen in getal verminderd als je dit vergelijkt met de ambten die actief waren in de tijd van de apostel Paulus.

Door de reformatie werd deze toestand iets bijgesteld maar het is nooit meer geworden zoals het was in de tijd van de apostelen. 

1 Korinthe 12:28. In twee vertalingen, De Statenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling.

En God heeft er sommige in de gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven van gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen, 

En God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen, en het vermogen om bijstand te verlenen, of in klanktaal te spreken.

In de tijd van de bisschoppen greep men weer terug naar het oude testament want men zag een overeenkomst met de priesters en de levieten en de taakverdeling die men nu had ingevoerd. De bisschoppen verklaarde dat zij hun gezag van Christus zelf hadden ontvangen en de priesters ontvingen hun gezag van de bisschoppen.

De beminde gelovigen werden als leken gekwalificeerd. De oorsprong van het woord zou volgens Dr. Otto J. de Jong als volgt zijn. (Laíci; laos = volk). Maar wat zegt de Bijbel? 

1 Petrus 2:9 HSV.

Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heiligvolk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht; 

De gewone leden van de gemeente zijn volgens Petrus koninklijke priesters. Het priesterschap wijst op een bemiddelende taak tussen God en mensen. Bidden daar gaat het om. Dat is misschien wel de meest verwaarloosde taak van de gewone gelovige. En dat is niet het zelfde als een kaarsje branden. 

Psalm 103 HSV.

Loof de HEERE, mijn ziel, en al wat in mij is, Zijn heilige Naam. [2] Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden.

1 Timotheüs 2 HSV.

[1] Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, [2] voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. [3] Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, [4] Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. [5] Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.

Zo moet ik opnieuw vaststellen dat de gaven van de Heilige Geest in de traditionele kerken niet meer functioneren. Natuurlijk zijn er ook de zogenaamde charismatische christenen die bijeen komen in gemeenschappen van bijvoorbeeld de Pinkstergemeente of in samenkomsten van het zogenaamde 'Volle evangelie' en andere aanverwante groeperingen. Zonder mij zelf te profileren als tegenstander van deze broeders en zusters wil ik toch zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de manifestaties van de Heilige Geest waar zij zich op laten voorstaan. Ik ben ongeveer een jaar of tien lid geweest van zo'n gemeente. En ik heb daar van alles gezien en beleeft. Maar om nu te zeggen dat het allemaal ging om de werking van de Heilige Geest, ik zou dat niet durven bevestigen.  

Mijn bronnen zijn: 

De geschiedenis der kerk door Dr. Otto j. de Jong ISBN 90266 0617 6

De Statenvertaling de Herzienestatenvertaling en de Nieuwe Bijbelvertaling