Kerkgeschiedenis 39
Kerkgeschiedenis 39 Apologeten
23-1-2025. Alles met eigenwoorden. AJB.
Als de christenen in het begin van de kerkgeschiedenis voor de rechter werden gedaagd van wegen hun geloof, dan was er in de regel weinig ruimte om de waarheid van het geloof aan te tonen, tijdens de rechtszaak die tegen hen was aangespannen. De rechters maakte het niet ingewikkelder dan voor hen nodig was. Zij vroegen de aangeklaagde eenvoudig of ze bereid waren om te offeren aan de goddelijke keizer. Waren zij daar niet toe bereid dan was dat op zichzelf voldoende reden om de christen te veroordelen.
Van af het jaar 100 waren er christelijke intellectuele die geprobeerd hebben een verdediging van het Christelijk geloof op papier te zetten. Er worden in het boek van Dr. Otto J. de Jong over de kerkgeschiedenis een aantal namen genoemd van mensen die de verdediging van het christelijk geloof op zich hadden genomen.
Zo is er een brief geschreven aan Diognetus die waarschijnlijk een overheidsdienaar was. Deze brief was afkomstig van Mathetes. Deze Mathetes zou iemand geweest zijn die nog onderwijs heeft ontvangen van een van de apostelen. Hij doet een poging aan te tonen dat het geloof in Jezus de enige zinnige optie is. Deze brief ter verdediging van het christelijk geloof kunt u vandaag nog steeds lezen. Zie een van mijn bronnen.
Moedig
Volgens mij is daar wel moed voor nodig. Als je een brief schrijft ter attentie van een overheidsdienaar om het christelijk geloof te verdedigen, in een tijd waar juist de christenen door de overheid heftig vervolgd werden.
Justinus
Justinus wordt door de geschiedkundige aangemerkt als een van de belangrijkste apologeten. Zijn bijnaam was 'Martyr' Deze bijnaam had hij te danken aan zijn executie die in het jaar 165 plaatsvond. Eigenlijk was hij oorspronkelijk een rondreizende leraar in wijsbegeerte. Maar wat is dat eigenlijk? Dat is tegenwoordig, de wetenschap die zich bezighoudt met het wezen van alle dingen en het leven. Ook wel filosofie genoemd. Dus Justinus was een rondreizende filosoof. Ik stel mij voor dat hij van stad tot stad trok om ter plaatse, tegen betaling, enige colleges over de wijsbegeerte te geven. Misschien werd hij ook wel ingehuurd om aan een enkele individuen les te geven. Na zijn bekering veranderde de inhoud van zijn colleges doordat het evangelie daarin aan de orde kwam.
Men verondersteld dat Justinus zijn veroordeling te danken heeft aan Crescens. Een collega filosoof die jaloers was op Justinus om dat hij vaak in het dispuut het onderspit moest delven. Justinus heeft zelf een Apologie geschreven. Daarnaast is van hem een document bekend. Waarin hij schrijft over een gesprek met de Jood Tryfon. Dit gesprek zou hebben plaatsgevonden tijdens de zogenoemde Bar-Kochbach opstand die van het jaar 136 tot 138 plaatsvond, te Jeruzalem. Mensen die dit document hebben gelezen zijn van mening dat de argumenten van het Jodendom tegen het christendom door de eeuwen heen weinig zijn veranderd. Verder zou blijken dat de kennis van Justinus van het oude testament indrukwekkend was. En zijn uitleg van de oudtestamentische profetieën wordt opmerkelijk genoemd.
24-1 2025
Mijn bronnen:
Geschiedenis der Kerk, Dr. Otto J. de Jong, Callenbach
ISBN 90 266 0617 6.
https://www.godsplan.eu/index_htm_files/Diognetus_kenmerken_van_een_Christen.pdf
https://www.encyclo.nl/begrip/wijsbegeerte
https://www.christipedia.nl/wiki/Justinus_de_Martelaar
https://www.gospel.nl/dialoog-met-trypho-justinus-de-martelaar.html
Apologeten, geloofsverdediging, Justinus de Martelaar, Christenvervolging, Diognetus, Mathetes, Filosofie, Crescens, Romeinse rechtspraak, Bar-Kochbach opstand, Tryfon, Jodendom.